Skulle haft en storebror till...

(2009-05-20)

Jag har nyligen fått reda på att jag skulle haft en bror till på min pappas sida. Min (halv-)storebror B föddes i 7:e månaden tillsammans med en tvillingbror. De vägde verkligen inte mycket. De fick läggas i kuvös bägge två. En präst tillkallades och fick nöddöpa dem. Men Thomas som den minste hette klarade inte sig, vilket B gjorde.

Jag kände inte till detta alls. Det var min mamma som berättade det för ett tag sedan. Och igår pratade jag med min pappa och tog upp det och han kunde berätta mer.

Det blev begravning för den lille Thomas och allt och han kom i jord på Båstads kyrkogård. Nu hör det till saken att man väntade med att sätta dit en gravsten av olika skäl. Men sedan flyttades gravarna på kyrkogården, utan familjens vetskap, så idag är det ingen som kan säga vart Thomas ligger begravd!

Min styvfar Göran dog strax innan jag skulle fylla 19 år. Han blev begravd i minneslund, alltså i en urna. Efter ett par år när jag kom till kyrkogården, så märkte vi att de bytt plats på minneslunden! Hur i h-lvete kan man göra det, egentligen??? Urnorna kan man ju inte flytta på; de är ju utav sådant material som upplöses tämligen fort när de kommer i jord, så askan rinner ut i jorden och tas upp av växtligheten runtomkring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0